onsdag 17 mars 2010


De är störst på Twitter – tack vare kundservicen!

Whole Foods Market är störst på Twitter bland dagligvarukedjorna, mycket tack vara en genomtänkt strategi för sociala medier.
Dagligvarukedjan satsar på kundservice via Twitter, det har gett dem drygt 1,75 miljoner följeslagare.
Den amerikanska dagligvarukedjan Whole Foods Market har snart två miljoner followers på Twitter. Hur kan det komma sig? Enligt
Marla Erwin, Interactive Art Director på kedjan, beror det på att Whole Foods Market använder kanalen uteslutande till
kundservice.
Innan Twitter var aktuellt jobbade kedjan aktivt med användargenererat innehåll på hemsidan, bland annat i form av bloggar. Även
Facebook har använts som en strategisk kommunikationskanal. Men där syns alla inlägg för samtliga besökare. Twitter är mer ett
samtal på tu man hand, menar Marla Erwin.
– Twitter använder vi primärt som ett verktyg för kundservice. Vi gör ibland reklam för våra bloggar och det händer att vi lägger ut
inlägg som ”Vi har specialerbjudanden nu inför semestern”. Men fokus ligger på kundservice, säger hon till Social Media Examiner.
Marla Erwin uppskattar att 90 procent av inläggen på Twitter.com/wholefoods är svar till konsumenter som har ställt frågor.

källa: Market

Svensk Handel


Inga kommentarer: