onsdag 5 maj 2010

Facebook blir allt mer en försäljningskanal

Sociala medier är en effektiv kanal för dialog med konsumenterna. Men nu tar speciellt Facebook ytterligare ett steg mot att bli en försäljningskanal att räkna med.

Redan tidigare har det förekommit försäljning via Facebook, bland annat har de som spelat applikationen Farmville kunna köpa virtuella föremål. Det finns många andra liknande exempel.

Men nu tas ytterligare steg mot att Facebook ska bli en försäljningskanal att räkna med även för detaljhandeln. Allt fler applikationer som möjliggör försäljning dyker upp.

Det verkar som Facebook håller på att gå från att vara en spännande och många gånger framgångsrik kommunikationskanal till att också bli ett forum där företagens anhängare faktiskt kan shoppa.

Redan tidigare har Market berättat om 1-800-Flowers.com som säljer blommor via sin Facebooksida. Nu har även kosmetikföretaget Mark börjat sälja produkter på sin fan-sida.

Modeföretaget Nine West är ytterligare ett exempel som dessutom lyckats skapa en väldesignad miljö för shoppingen. Här krävs att du är ett fan för att få gå in i Facebookbutiken.

Många av applikationerna är Flash-baserade vilket än så länge gör dem otillgängliga via Iphone och Ipad. (Apples mobilprodukter har inget stöd för det formatet.)

I bloggvärlden verkar initiativen tas emot positivt.

”I nästa fas måste e-handlare ge sig ut och leva där kunderna finns. De måste bli en del av de communities som deras marknad finns i”, skriver signaturen Lisa Suttora i en kommentar.

Källa: Market

Inga kommentarer: