torsdag 18 februari 2010

Hur hanterar DU negativ energi?


Du vet vilka jag menar.
De finns på varje skola, arbetsplats, i släkten, vänner, idrottsföreningar samt många fler forum.
Människorna som ser det negativa i allt!
Som alltid säger nej.
Som bara genom sin närvaro på ett möte dödar all kreativitet och utveckling!
Som kan sitta i timmar och gnälla över allt som inte fungerar
men sedan inte är beredd att titta framåt, ta tag i problemet och hitta lösningarna!

De som gärna använder uttrycket "det var bättre förr" som motivering till ja vilka frågor som helst faktiskt, och är de som undrar "vad kommunen, chefen eller någon annan än du själv ska göra åt saken".

När jag på ett möte tillsammans med andra lärare i Dalarna sitter och ska komma på hur vi vill ha
det i framtiden. Då sätter gruppen genast och börjar prata om hur dåligt allting är!!!
När jag sedan påpekar att det var ju faktiskt positiva saker vi skulle prata om, så mötts jag av en konstig blick och det blir alldeles tyst.....Efter ett tag bryter någon i gruppen tystnaden med att säga.. ja.. var var nu igen... och så börjar allt dåliga igen..... Jag ger då upp...
Vad gör man med negativa energier?

Kan vi samla alla våra bästa tips på hur vi ska hantera dessa människor.

Kram


Inga kommentarer: