onsdag 3 februari 2010

Tänk efter när du handlar på nätet!



Barnbutik anmäls efter konkurs

2010-02-03 11:00

Flera kunder planerar att polisanmäla ägarna till barnbutiken Pippilotta.se efter att de betalt i förskott för varor som de aldrig fick levererade i samband med att butiken gick i konkurs.

Många kunder lockades av reor på mellan 50 och 75 procent på Pippilotta.se under januari. Men innan varorna levererades försattes ägarbolaget Din Barnbutik På Nätet 2G i konkurs den 29 januari vid Attunda tingsrätt. För de kunder som valt att betala med kontokort drogs pengarna innan varorna levererats och de har enligt konkursförvaltaren Berndt Westerlund små möjligheter att få tillbaka pengarna från konkursboet.

– Det är så olyckligt att har man betalat men inte fått sin leverans av en vara av det här slaget är man dessvärre hänvisad till, att precis som övriga fordringsägare, bevaka sin fordran i konkursen. Det kan bara bli frågan om återbetalning till icke prioriterade fordringsägare i den mån det så småningom blir ett överskott som täcker både konkurskostnaderna och de prioriterade fordringsägarna, säger Berndt Westerlund.

Hur mycket pengar det rör sig om vet Berndt Westerlund inte ännu men det handlar om ett stort antal kunder.

– Det rör sig som flera hundratals kunder som genomfört kortbetalningar, men vad det betyder i kronor och ören vet jag inte ännu. Vad som finns kvar på tillgångssidan är ett betydande lager som vi ska försöka sälja ut, säger han.

På sidor som Familjeliv.se och Minbebis.com samlas inläggen från irriterade kunder som inte fått beställda kläder och dessutom blivit snorkigt bemöta när de hört av sig till butiken. Enligt uppgifter till Dagens Handel planerar nu flera av kunderna dessutom att polisanmäla ägaren eftersom de misstänker att denne har tagit emot pengarna utan att ha någon avsikt att någonsin leverera kläderna.






1 kommentar:

Anonym sa...

Hej
Med kaffet i vrångstrupen läser vi Dagens Handel på nätet!
Vi är de två ägarna till Pippilotta som nu drabbats av detta eländes elände.

Utifrån kundens synpunkt förstår vi att det självklart inte ser bra ut med att ha rea och sedan begära oss i konkurs. Självklart är de upprörda och med all rätt.

Vad som däremot är mycket mycket viktigt att påpeka och kanske även publicera i denna mycket trista situation är att det är konkursförvaltaren som fattat beslut om att inte leverera det vi sålde i förra veckan.
Vi har under en längre tid haft en tvist med en av våra större leverantörer. Denna tvist ledde slutligen till att leverantören valde att gå till kronofogden. Beloppet är så betydande att det inte är möjligt att lösa inom den tidsfrist vi fick. Detta innebar i sin tur att vår bank började att skruva på sig eftersom utmätning skulle bli aktuell.
I slutet av förra veckan drog banken in vår checkräkningskredit och eftersom vi personligen borgat för densamma så spärrades samtliga bolagets och våra privata tillgångar i samma ögonblick krediten sades upp till betalning.

Vi hade i denna situation inget annat alternativ än att begära oss själva i konkurs-vilket vi gjorde vid Attunda tingsrätt i fredags.
I början av förra veckan startade vi vår rea för att försöka slutligen lösa tvisten med den leverantör som stod med kronofogden runt knuten. Många av de beställningar som kom in levererades i mitten/slutet av förra veckan men från lunch i fredags var vi utestängda från att arbeta vidare med något över huvud taget, låsen byttes ut och möte med konkursförvaltaren har hanterats under större delen av såväl måndagen som tisdagen denna vecka.

Vår egen önskan-som ställföreträdare-var att få leverera de order som förskottsbetalats av kund i form av kortbetalning. Utebliven leverans av fakturabeställningar drabbar ju inte kunden rent ekonomiskt även fast det är mycket trist att behöva cancellera beställningar oavsett betalningssätt.

I tisdags denna vecka beslutade konkursförvaltaren att inte leverera några fler beställningar över huvud taget! Detta innebär att relativt många kunder som kortbetalat i slutet av förra veckan självklart och med all rätt känner sig såväl lurade som upprörda men det är viktigt att få fram att det inte var med uppsåt och med avsikt att lura någon som vi hade rea i förra veckan.

Som ställföreträdare är det vi som får stå med hundhuvudet och ta emot den kritik som givetvis uppstår. Vi har redan idag fått personliga hot som polisanmälts och det känns allt annat än trevligt att utstå allt detta efter att under så många år ha lagt ner ett stort arbete med energi, tid och massor av eget kapital.

Kunde vi ställa allt till rätta gentemot slutkund skulle valet vara enkelt att vi vill behandla alla som handlat hos oss med respekt och korrekt. I och med konkursen har vi själva ingen som helst möjlighet att hantera situationen-vi är helt i "händerna" på konkursförvaltaren vad gäller beslut om konkursbo, tillgångar och hantering av kunder.

Vi beklagar allt detta djupt och hoppas att det relativt stora varulager som finns kvar med auktionen hos pn-trading ska inbringa så pass mycket pengar att alla kunder ska kunna få tillbaka sina förskotterade pengar.

Hör gärna av er om vi kan vara er behjälpliga med information eller annat.
Vänligen
Peter o Gunilla Grönvall
Pippilotta
Din barnbutik på nätet 2G AB